Sider

tirsdag den 3. november 2015

DIY sengeslange

Det er super nemt at sy en slange. Den er et kæmpe hit hos ungerne – og du kan lave den ud af de stofrester, som du allerede har liggende. Det er win win. Her fungerer den både som sengerand, sengekammerat eller bare til at lege med (en ret ufarlig måde at tæve hinanden på – og en sikker kvalitetstest!). Den forhindrer for øvrigt også mod at slå hovedet om natten, hvis du har et uroligt barn. Den kan også ligges i vuggen og følge baby med over i tremmesengen for en blidere overgang.


Jeg har syet en til de to mindste (forhåbentligt får Noah også en i nærmeste fremtid). Målene afhænger af, hvad den skal bruges til – eller hvad du lige har lyst til, når du griber saksen. Hvis den skal bruges som sengerand, så vil jeg dog ikke lave den alt for smal.



Du skal bruge
Blyant, saks, papir (gerne med tern, men jeg havde kun hvidt papir, og det fungerede også)
Vliesofix (til øjne og pupiller). Ikke strengt nødvendigt.
Filt til tungen, stof til slangen.
Pudefyld. Jeg vil anbefale fiberfyldpuder fra fx Ikea. Det er ikke så dyre, og man får meget for pengene.
Tråd, nåle.















Jeg tegnede de forskellige dele på papir først: Hoved, gab, tunge, krop og hale. Brug evt. en skål eller tallerken til afrundingen – som du kan se, tegnede jeg bare i frihånd :-)

Mine mål blev:
Hoved: 19x22 cm
Gab: 19x14 cm
Tunge: 6x16 cm
Krop: 25x19 cm
Hale: 19x22 cm

Klip delene ud: 2 x hoved, 2 x gab, 1 x tunge, 12 x krop, 2 x hale






















Først
Hvis du ønsker at applikere øjnene, så starter du der. Det er en ret børnesikker måde at lave øjnene på, så det valgte jeg i stedet for at sy bamseøjne på. Jeg brugte vliesofix til at samle det med.





















Hovedet
Læg gabstykkerne ret mod ret. Husk filttungen mellem de to stykker! Sy det sammen.

Sy hovedet sammen ret mod ret – kun i siderne i første omgang! Stop, når hovedet begynder at skråne. Der skal være plads til gabet, så vær sikker på, at du ikke syr for langt.



Læg gabet ind i hovedet ret mod ret. Hvis tungen stikker ud gennem halsen, så er du på rette vej.





















Sy gab og hoved sammen.


































Kroppen
Det er en god ide, hvis du lægger stykkerne ud på gulvet og sætter dem sammen, som du ønsker den skal være. Det er en rigtig god ide at lave to kropshalvdele (som du kan se på billedet) – det gør tingene en hel del lettere i sidste ende. Med den ene slange klippede jeg stykkerne op og lavede dem forskellige størrelser. På den anden var stykkerne lige store. Det er kun fantasien, der sætter grænserne.
























Sy alle stykkerne sammen ret mod ret, så du får du identiske kropshalvdele. Sy til sidst de to dele sammen til en pølse ret mod ret. Vær opmærksom på at få syningerne til at passe sammen, hvis du ønsker, at de skal passe sammen.
























HUSK at lade et stykke stå åbent midt på slangen, så du kan fylde den. Du kan evt. lade den stå åben to steder, så du bedre kan manøvre fyldet rundt, fx kan det være svært at fylde hovedet ordentligt, hvis du har lavet hul nede ved halen og omvendt. Lav heller ikke hullet alt for lille, da du kommer til at have armen inde i slangen!

Zig zag det åben stykke på hver sin del, da du skal sy det sammen i hånden til sidst.













Til sidst syer du hovedet fast på kroppen ret mod ret.













Nu kroppen færdig, og det er blevet tid til den udsøgte fornøjelse af fylde skidtet. Det er bestemt ikke min favoritaktivitet…!












Sy til sidst det eller de åbne stykke(r) sammen i hånden – og voila! Din slange er færdig.


1 kommentar:

  1. er der en grund til at man ikke bare laver stykkerne i dobbelt bredde, så der kun kommer een søm?

    SvarSlet