Sider

søndag den 9. marts 2014

DIY - Elefanhue (3-8 år)

Jeg skulle sy et fastalavnskostume til Sophia, men under mine indkøb i Stof og Stil faldt jeg faldt også liiiige over det her stof, som jeg altså bare var nødt til at købe - det blev til en elefanthue til Noah. Det var også en god start til at komme i gang igen, da jeg er blevet noget rusten efter den lange pause.

Man skal selvfølgelig bruge et mønster. Der kan man jo så vælge enten at købe sig til et mønster, eller man kan sprætte en gammel hue op og tegne den af - måske man ligefrem bare kan tegne den af i frihånd. Det er ikke utænkeligt :)

Mit mønster (husk mønsteret er incl. sømmerum). Der skal også klippes en kant på ca. 6x45 (der bliver lidt tilovers, men det er bedre end det modsatte). Jeg måtte klippe den tre gange, fordi jeg de to første gange fik den for kort. Så min anbefaling er (seriøst): Hellere for meget end for lidt.


Klip mønsteret ud af papiret og sæt det fast til stoffet med nåle (ellers glider det). Klip det derefter ud.
Husk at spejlvende de to dele, så du ikke står med to ens stykker.






Sæt delene sammen - ret mod ret. Nålene skal sidde ret tæt, for jersey trækkes let, så det glider og dermed kan blive skævt.
Derefter syr du med lige sting og overlocker/zigzakker kanterne. Vent med hovedåbningen.

Så klippede jeg huens kant ud. Det kan man selvfølgelig også gøre med det samme, og det gjorde jeg da også i første omgang. Men da jeg havde klippet den for kort, så måtte jeg lave den igen. Og igen... Tredje gang var lykkens gang.


Jeg satte stykket fast på forkanten, og jeg sørgede så for at syningerne ville passe forneden.







Kanten overlockes og samles. Jeg overlockede derefter stykkerne igen. Man kunne også have overlocket kantstykket på forhånd og så samlet det med en hurtig sammensyning, men jeg tænkte, at den ville holde bedre på denne måde.

Det er i virkeligheden nok et spørgsmål om temperament.





Vupti! Færdig hue. Det er rimelig let at gå til - og man kan få den lige, som man vil på den her måde. Jeg vil klart anbefale at sy den dobbelt, dvs. med en slags for eller blot stof indeni. Både fordi resultatet bliver pænere, men også fordi stoffet dermed bliver tykkere at arbejde med og altså lidt lettere at gå til.

Man kunne også sætte kan forneden, men den ser man selvfølgelig ikke. Endelig kunne man sy pynt på - knapper, strygemærker, varierer stoffet på en eller anden måde af to eller flere. Mulighederne er uendelige for en rigtig fed, individuel hue.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar